afri - kasa - fari
  team start afrika
2006-2008
foto's
2009-2010
afrika
2011-2012
email gastenboek links



introductie



de naam



healey



de school



auto; de keus



auto; op zoek



auto; de ombouw



de proefrit


top

Wat er aan vooraf ging....
 

Introductie
 
Het is duidelijk dat een reis met twee personen die met een rugzak reizen een andere voorbereiding heeft dan een gezin met drie kinderen in een vrachtwagen.
We kunnen je vertellen die rugzak inpakken gaat sneller!
 
Na die huwelijksreis bleef het een droom om ook met de kinderen te gaan reizen.
Voor ons was het duidelijk dat we dat we dan wel een huis in de vorm van een boot of een camper wilden hebben. De boot viel dit keer af omdat we graag over land willen reizen met de kinderen. Vanuit havens en baaien een land bekijken is weer een andere ervaring.
 
Toen het duidelijk werd dat we met een truck wilden gaan reizen, zijn we naar verschillende weekenden geweest om zoveel mogelijk informatie op te doen, ook in Duitsland. Uiteindelijk hebben we een Mercedes 911 brandweerauto gekocht
Meer voorbereiding over de auto wordt beschreven onder 'de auto'

naam
 
Onze truck kreeg na vele andere namen gehad te hebben de naam Kasa, wat in het Swahili schildpad betekent en zoals je het uitspreekt, huis in het Portugees/Spaans.
Zo verder gedacht kom je op de naam van onze website: afri-kasa-fari, of anders gezegd, Kasa gaat op Afrika Safari. Overigens betekent safari in het Swahili gewoon reis.

Proefrit
 
In oktober 2005 hebben we met het hele gezin een zeer geslaagde proeftrip in Marokko gehouden. Dit was de test of alle leden van het team het reizen wel zo leuk vindt. Je kunt als ouder wel een droom hebben, maar iedereen moet zich er wel in kunnen vinden. ( meer onder 'de proefrit' )

klik hier

klik hier

klik hier

klik hier
 

Healey
 
In die tijd hadden we nog een zesde teamlid in de vorm van een hond.
Healey is een ontzettend lief en goed dier voor ons gezin. Maar na veel wikken en wegen en het volgen van cursussen zijn we tot de conclusie dat ze niet mee kan. Healey is namelijk erg dominant over andere honden wat ons af en toe in erg vervelende situaties bracht.
We hebben Healey weer terug bij Kees zijn zus kunnen brengen.( Zie ook www.snowchild.nl )
 
Als we in onze Kasa stappen missen we haar allemaal want we hadden een gouden tijd met haar meegemaakt. Misschien komt er ooit een andere viervoeter.

klik hier
 

School
 
In Nederland is het zo geregeld dat kinderen een leerplicht en schoolplicht hebben. Na veel informatie verzameld te hebben over hoe andere reizigers dat regelen zijn we tot een plan gekomen dat voor alle partijen ideaal was. De leerplichtambenaar werkte mee en dus kunnen we legaal op reis met onze kinderen.
 
Ons uitgangspunt is geweest dat de kinderen weer in hun eigen klas terugkomen na de reis. Het heeft dan niet zoveel zin om de kinderen te belasten met andere onderwijsmethoden tijdens de reis. (het Vrije School onderwijs wijkt af van het reguliere onderwijs).
De kinderen blijven dan ook gewoon op de Rudolf Steiner School ingeschreven, deze huurt vervolgens de Wereldschool in Lelystad ( www.wereldschool.nl ) voor de vakken Nederlands, lezen en rekenen omdat de school zelf geen ervaring heeft met het geven van onderwijs op afstand. Alle andere vakken en ondersteuning lopen wel via de Rudolf Steiner School.
 
De Wereldschool geeft Nederlandse kinderen les in het buitenland. Zij verschaffen lespakketten waarmee ouders hun kinderen zelf les kunnen geven. Het contact gaat via e-mail.
Al met al verwachten we dat we onze kinderen drie uur per dag les moeten gaan geven.
 

De auto; De keus
 
Nadat we besloten hadden om een reis te gaan maken door Afrika met de auto moest er natuurlijk een vervoermiddel gezocht worden. Dat het een degelijke 4-wheeldrive moest worden was wel duidelijk. We hadden wel ervaring met oude Peugeots 504 door de Sahara te rijden maar met een gewone auto of standaard fabriekscamper tienduizenden kilometers over slechte wegen te rijden is vragen om problemen. Een gewone 4-wheeldrive zoals een landcruiser of landrover leek ons niet zo praktisch omdat we er met z'n vijven zowel in willen kunnen zitten als slapen. Tijdens eerdere Afrika reizen hadden we regelmatig mensen (vaak Duitsers) ontmoet met oude vierwiel-aangedreven vrachtwagens met in plaats van de laadbak een camperunit. Overlandtrucks in het jargon. Niet zo comfortabel maar wel erg degelijk en zat ruimte. Bovendien in aanschaf niet veel duurder dan met een gewone (oude) 4-wheeldrive.
 
Om wat meer kennis op te doen is er natuurlijk het wereldwijde web. Zie ook de link pagina. Verder worden er vooral in Duitsland zogenaamde Treffen's georganiseerd waar je ander reizigers kunt ontmoeten en je kunt laten informeren. In augustus 2003 zijn we naar het 'Globetrotter- und Fernreisemobiltreffen von Willy Jansen' ( www.willy-janssen.de )geweest in de buurt van Frankfurt
 
Tussen de ca 500 reismobielen, variërend van Landrovers tot enorme 6-wiel aangedreven militaire MAN-trucks vielen we met onze CX een beetje uit de toon maar in opgekrikte stand leken we toch een beetje op een off-the road auto. We vielen zelfs zo op dat we uitgebreid zijn geïnterviewd door de lokale krant.

klik hier
 
Na twee dagen rondkijken hadden we onze keus gemaakt. Het zou een Mercedes 'kurzhauber' worden met een dubbele cabine. In het Nederlands ook wel eens 'bolneus' genoemd. Zowel het Duitse leger, douane, THW en vele brandweerkorpsen hebben jaren lang deze auto's gebruikt en we hebben gezien dat ze nog steeds gebruikt worden. Verder zijn ze redelijk betaalbaar vergeleken bij bijvoorbeeld Unimogs en doen ze het in het terrein niet eens zo heel veel minder. Bij de foto's kun je een aantal van deze auto's zien.

klik hier

klik hier

klik hier

klik hier
 
Een paar andere voorbeelden:

klik hier

klik hier

klik hier

klik hier
 
Een groot voordeel is dat de auto's technisch relatief simpel zijn, bekend staan als degelijk en betrouwbaar. Verder worden ze in Afrika nog altijd op grote schaal gebruikt, onderhouden en gerepareerd. We hebben zelfs een proefrit gemaakt in een Kurzhauber, die daar toevallig te koop stond. Iemand anders, die net daarvoor ook een proefrit had gemaakt was ons voor en de auto was even later verkocht.
 
Achteraf misschien maar goed ook want de auto was misschien wel erg mooi en comfortabel maar eigenlijk niet zo praktisch ingericht en uitgerust voor reizen met (drie) kinderen door Afrika.
Het was inmiddels bijna 1 oktober, de datum waarna het behalen van groot-rijbewijzen duurder worden i.v.m. verplichte chauffeursdiploma's Via een spoedcursus bij Blom in Etten-Leur halen we in net voor 1 oktober in 4 dagdelen allebei ons rijbewijs C.
 

Op zoek naar een auto
 
Nu we een keus hadden gemaakt hebben we mogelijkheden en belangrijkste wensen op een rijtje gezet:
Mogelijkheden kurzhaubers:Voorkeurslijstje
* Mercedes 911 of 1113Liefst 1113 i.v.m. laadvermogen
* 3, 6 of 9 persoons cabine6 persoons cabine (meer ruimte voor unit achter)
* Bouwjaar ca 1960 tot ca 1986ca 1976-1978 i.v.m. belastingvrij rijden in NL
* 2x4 of 4x4 aandrijvingUiteraard 4 x 4
* Vermogen 110, 130 of 167pk167 PK (Turbo)
* Dubbellucht /enkellucht achterEnkellucht achter
* Bandenmaat 7.50R20 t/m 13.00R2012R20 (Standaard maat in Afrika)
* Wielbasis 3,2, 3,6 of 4,20meter4,2 meter i.v.m. dubbel cabine en grote unit achter
* Km stand ca 10.000 tot 1.000.000Maximaal ca 150000
* Wel/geen stuurbekrachtigingwel
* Wel/geen sperdifferentieel achteraswel
* Wel/geen motorremwel
* Mechanische lierwel
* Prijsmax €10.000
 
Via internet zoeken levert heelveel op maar exact de door ons gewenste combinatie is een speld in een hooiberg, dus moeten er compromissen gezocht worden. Na vele uurtjes zoeken vinden we uiteindelijk bij www.expeditions-lkw.de een geschikte kandidaat:

klik hier
 
Hier nog met dubbellucht en kleine banden
 
Het betreft een Mercedes 911, dubbelcabine 130PK, 4x4, bouwjaar 1977, 105.000km, wielbasis 4,2m, stuurbekrachtiging, motorrem en sperdifferentieel. De auto voldoet aan de heel veel van onze wensen, en valt ook binnen het budget.
We combineren begin januari 2004 een bezoekje aan Fabian Heidtmann van Expeditions-LKW uit Landsberg (nabij Muenchen) met een wintersportvakantie. De auto is ooit een leswagen geweest bij het Duitse leger en daarna een aantal jaren gebruikt als transportwagen bij de vrijwillige brandweer van Neustadt a/d Donau. We zijn erg enthousiast en na een proefritje en enig onderhandelen zijn we eigenaar. Fabian gaat er de komende weken nog enkellucht van maken met 12R20 banden, vrijloopnaven erop zetten en de auto nog een grote onderhoudsbeurt geven.
Een maand later gaan we met de bus naar Landsberg om de auto op te halen.

klik hier

klik hier
 
De volgende dag rijden we apetrots met een voor ons gevoel gigantische truck door sneeuwstormen terug naar huis.

klik hier
 
Met de gps controleren we de topsnelheid, bijna 100km/u
 

De ombouw
 
Het grote karwei begint nu, de transformatie van vrachtwagen naar camper..
We ontwerpen een camperunit. Vanwege de dubbele cabine zijn er niet zo heel meters vrij chassis beschikbaar dus besluiten we voor een ontwerp met een alkoof. We zijn hierdoor wel wel een stuk hoger maar het levert enorm veel ruimtewinst. Onze eisen qua luxe zijn niet zo erg hoog maar wat we in ieder geval wel willen is:
 
1. Sterke constructie
2. Goed geïsoleerd
3. Doorgang naar cabine
4. Doorgang naar dak
5. Drie kinderbedden en een groot tweepersoonsbed
6. Eenvoudige natte ruimte met chemisch toiletje
7. Veel kastruimte
8. Bagageluik van buiten af bereikbaar
9. Keukenblokje met gasfornuisje en wasbak
 
Na veel tekenen en meten, zelfs uittekenen op de woonkamervloer, hebben we een ontwerp. Vanwege de sterkte willen we een stalen frame met verzinkt stalen platen. We kunnen heel veel maar lassen helaas niet, dus dit deel besteden we uit. Pier Kerkstra uit Rilland heeft een eigen bedrijf dat gespecialiseerd is in dit soort werk. Als in het najaar van 2004 de ruwbouw klaar is wordt de buitenzijde in de grondverf gezet.

klik hier
 
In het voorjaar van 2005 wordt de gehele bak geïsoleerd, afgetimmerd met populierenmultiplex, voorzien van scheepsdakluiken en in de eindlaag verf gezet. Hierbij konden we gebruik maken van de grote loods van Kees zijn broer. ( www.trafic.nl ). Ook werd hier de bak voorzien van onze trots: een eenvoudig 'balkon' dat uitklapbaar is aan de zijkant. Tegelijk wordt de het chassis achter ca 5cm hoger op de as gezet om de speling tussen banden en bak wat te vergroten.

klik hier

klik hier

klik hier

klik hier
 
In de volgende maanden worden de volgende voorzieningen aangebracht:
* Gasfornuisje/wasbakje
* Chemisch toiletje
* Waterfilter
* Verlichting
* Acculader/wisselrichter
* Extra 130l brandstoftank
* Jerrycans t.b.v. drinkwater
* Matrassen en kussens
 
Dan wordt het tijd voor een serieuze proefrit. In oktober van 2005 gaan we vijf weken naar Marokko
 

De proefrit
 
De proefrit was bijzonder geslaagd. Marokko is een prachtig mooi vakantieland. We hebben duizenden kilometers door het Atlasgebergte en de Sahara kunnen rijden om de reisvaardigheid van Kasa en haar bemanning te testen. Behalve vele kleine dorpjes hebben we de vier koningssteden Rabat, Meknes, Fes en Marrakech bezocht. Overal hebben we leuke contacten gehad met de Marrokanen ondanks of misschien dankzij de Ramadan. De auto en de bemanning hebben zich prima gehouden al was het soms wel nodig om de luchtdruk in de banden flink te laten zakken om door het mulle zand te komen.

 

klik hier

klik hier

klik hier

klik hier

klik hier
 
top