afri - kasa - fari
  team start afrika
2006-2008
foto's
2009-2010
afrika
2011-2012
email gastenboek links

het meest recente verslag staat onderaan

28 nov 2006

nederland


verslag 01
15 dec 2006

marokko I


verslag 02
25 dec 2006

marokko II


verslag 03
04 jan 2007

mauretanië


verslag 04
04 jan 2007

senegal


verslag 05
09 jan 2007

gambia


verslag 06
14 jan 2007

senegal II


verslag 07
16 jan 2007

guinee bissau


verslag 08
25 jan 2007

guinee


verslag 09
05 feb 2007

mali


verslag 10
10 feb 2007

burkina faso


verslag 11
13 feb 2007

benin


verslag 12
19 feb 2007

nigeria


verslag 13
20 mrt 2007

kameroen


verslag 14
03 apr 2007

gabon


verslag 15
10 apr 2007

congo


verslag 16
22 apr 2007

congo drc


verslag 17
01 mei 2007

angola


verslag 18
17 mei 2007

namibië I


verslag 19
19 sep 2007

namibië II


verslag 20
29 sep 2007

zambia


verslag 21
10 okt 2007

zimbabwe


verslag 22
22 okt 2007

botswana


verslag 23
28 okt 2007

namibië III


verslag 24
25 nov 2007

zuid afrika I


verslag 25
28 nov 2007

swaziland


verslag 26
02 dec 2007

zuid afrika II


verslag 27
22 dec 2007

mozambique


verslag 28
07 jan 2008

malawi


verslag 29
28 jan 2008

tanzania I


verslag 30
25 feb 2008

tanzania II


verslag 31
08 mrt 2008

kenia I


verslag 32
29 mrt 2008

oeganda


verslag 33
11 apr 2008

kenia II


verslag 34
05 mei 2008

ethiopië


verslag 35
22 mei 2008

soedan


verslag 36
20 jun 2008

egypte


verslag 37
26 juni 2008

jordanië


verslag 38
02 juli 2008

syrië


verslag 39
17 juli 2008

turkije


verslag 40
29 juli 2008

europa


top

senegal


verslag 04

verslag 03 t/m 04 januari 2007

klik hier
 
De afgelopen bijna twee weken in Senegal zijn omgevlogen. We hebben eerst ruim een week op de camping (Zebrabar) ten zuiden van St Louis gestaan. Een relaxte plaats aan de Senegal rivier en vlakbij de oceaan. Pieter en Janne konden een beetje bijkomen met het lesprogramma terwijl Stijn lekker aan het spelen was. De laatste dagen in Mauritanië hadden we gemerkt dat we steeds meer remolie verloren dus voor mij was het tijd voor een sleuteldag. De remcilinder van het linkerachterwiel bleek te lekken. Gelukkig hadden we een reserve cilinder meegenomen dus die kon ik monteren. Na het openen van de remtrommel en de cilinder bleek er vooral veel zand in te zitten dus de oude cilinder bewaren we nu als reserve. Verder repareer ik één van de twee zonnepanelen zodat we nu hopelijk ook bij langere tijd stilstaan de batterijen vol kunnen houden.

klik hier

klik hier

klik hier
 
Op de camping ontmoeten wederom een Nederlands stel, ditmaal Ruud en Yvonne die al 19 maanden onderweg zijn met hun landrover 109 legerambulance uit 1979. Zij hebben ongeveer de route gereden die wij van plan zijn te gaan rijden. De landrover ziet er gaaf uit maar volgens Ruud heeft hij van de 19 maanden reizen er 4 maanden aan moeten sleutelen om hem rijdend te houden. Alles wat kapot kan gaan is kapot gegaan en ook als wij hen ontmoeten ligt é&eacut;n van de veerpakketten op de grond ter reparatie. Verder ontmoeten we Craig en Anja, een leuk Engels/Duits stel die met een (iets nieuwere V8-) landrover een paar maanden door Afrika reizen om straks weer verder te gaan bouwen aan een huis in Sri Lanka. Verder maken we kennis met Dave, een gepensioneerde Engelse ornitholoog, die zijn huis verruild heeft voor een 4WD VW transporterbus, verbouwd tot eenvoudige camper en nu met zijn oude hond de winters in Afrika doorbrengt en de zomers in Europa. Hij heeft echter op dit moment veel problemen met zijn eigen gezondheid en die van zijn hond.

In de loop van de volgende dagen komen ook Enzo en Marjon en Thomas en Claudia aanrijden. Met Enzo ga ik een keer een middag naar St. Louis om boodschappen te doen, geld te halen en het verslag van Mauritanië op te sturen. Verder zijn er nog diverse andere Engelse, Duitse, Franse en Zwitserse gezelschappen. Allemaal superaardige mensen, waar we een leuke tijd mee beleven. De kinderen zijn ook helemaal in hun nopjes met de camping, vooral met de andere Nederlanders. Bovendien is er een kleine speeltuin, een standje, hangmatten en kun je gratis kano's en surfplanken gebruiken als je wilt. Wij kanoën een keer naar het eiland dat de Senegal rivier van de zee scheidt en gaan een keer windsurfen. Ik ga een paar keer met Stijn en Janne naar het dorp fietsen voor boodschappen.

klik hier
 
Janne heeft een vriendinnetje gevonden in Samira, de zevenjarige dochter van Martin en Ursula (eigenaren van de Zebrabar) die Frans, Duits en een beetje Engels spreekt. Ze hebben het samen reuze naar hun zin en gaan af en toe samen naar het nabijgelegen dorpje om daar met vriendinnetjes van Samira te spelen. Ook komen Samira en vriendinnen uit het dorp soms bij ons in de truck spelen. Vooral onze grote kleurpotlodendoos vinden ze geweldig. Oudejaarsdag viel dit jaar samen met het Islamitische offerfeest en toen Janne en Samira op die dag bij Gadi aan het spelen waren kregen ze een grote geitenpoot cadeau die ze samen terug naar de camping gesleept hebben. Op oudejaarsavond hebben Samira, Janne, Emma (een Frans meisje) en een paar meisjes uit het dorp een dansje ingestudeerd en tijdens een grote barbecue van de camping aan iedereen laten zien.

klik hier

klik hier
 
Pieter en Stijn vinden het vooral leuk om met zand te spelen en te kletsen met de andere Nederlanders. Pieter is vooral te vinden bij Enzo en Marjon en hun hond Rex. Stijn maakt het allemaal niets uit, zit nog lekker in zijn eigen wereldje, en legt vele kilometers af met zijn speelgoed Parijs-Dakar truckje. Soms laten we Stijn letters van het alfabet schrijven in het zand en op papier.

klik hier
 
Oud en nieuw hebben we gevierd met een grote barbecue en een kampvuur. Er was vuurwerk, trommels, het dansje van de meiden, vuurspuwers, etc. Jacobine had zelfs oliebollen gebakken. Al met al een onvergetelijke jaarwisseling. Op nieuwjaarsdag hebben nog met de satelliettelefoon naar de opa's en oma gebeld. Op nieuwjaarsdag wordt Kasa door Craig van een naam en tekening van een schildpad voorzien. Craig is zelf behalve timmerman ook een tatoeëerder en vindt het leuk om te schilderen. Het resultaat is te zien op de foto's . De volgende dag is Craig jarig en om hem te bedanken voor de tekening bakt Jacobine een grote schaal appelflappen, die heel goed in de smaak vallen.

klik hier

klik hier

klik hier
 
Na ruim een week relaxen wordt het tijd om weer op weg te gaan. Ruud en Yvonne, die eigenlijk op weg naar huis zijn, hebben besloten om ook naar Gambia te gaan en samen met Craig en Anja en Dave vertrekken we met vier auto's richting Gambia. Om lastige politiecontroles te vermijden en om iets meer van het echte Senegal te kunnen zien nemen we niet de normale doorgaande weg via Dakar maar rijden via binnenwegen. Dave voelt zich weer stukken beter en is blij om met dit kleine konvooi naar Gambia te rijden. De wegen zijn soms erg slecht maar over het algemeen gaat het best. Craig's auto moeten we twee keer repareren. Één keer een kapotte brandstofpomp, de tweede keer een gebroken brandstofleiding. Gelukkig heb ik wat spullen bij me om ter plaatse alles te repareren. Zo kon ik weer wat terugdoen voor Craig en zo helpen we elkaar. Na drie dagen rijden en twee bushcamps arriveren we in Gambia. De grens Senegal-Gambia gaat heel vlot. Het belangrijkste verschil met Senegal is dat de kinderen langs de weg nu niet meer vragen om 'velo' maar om 'bicycle' die boven op ons imperiaal liggen. Daar moeten we binnenkort maar eens een oplossing voor bedenken. Na een stuk erg slechte weg komen we aan bij de ferry naar Banjul. Eerst moeten Kasa gewogen worden omdat het een vrachtwagen is. We wegen 8,1 ton, dus dat valt weer mee. Wat niet meevalt is de wachtrij voor de ferry. Die is ongeveer één dag voor auto's en drie dagen voor vrachtwagens. Eerst proberen we nog met een smoes (zieke hond van Dave) voor te dringen maar dit loopt al snel uit de hand en na een fikse ruzie worden we teruggestuurd naar het begin van de rij. Waarschijnlijk omdat we niet veel steekpenningen wilden bestalen. No problem, life is a box of chocolates, we hebben de tijd. Kasa mag gelukkig wel in de auto-rij staan. Er volgt een lange, hete dag van eindeloos wachten. Het laden en lossen van de ferry duurt eindeloos. Soms hebben we last van de vele tientallen kinderen die zich rot vervelen en hier alle toeristen suf zeuren om cadeaus, pennen, kleding. Ook dagen ze Pieter uit om te vechten en maken ze soms uitdagende of vervelende gebaren. Gelukkig zijn er ook leuke momenten. Zo bezoeken we de lokale brandweerkazerne (met een oude brandweerwagen uit Curaçao!) en eten 's-avonds gezellig in één van de vele stalletjes langs de weg.
 
klik hier

klik hier

klik hier

klik hier

klik hier
 
Verder hebben we nog een incidentje met de Plymouth-Banjul rally die al dagen met zo'n zestig auto vlak achter ons zitten maar ons nu bij de ferry inhalen. Het is een Engelse variant van de Nederlandse Barrelrace. Zij krijgen echter wel voorrang in de rij, omdat ze zogenaamd een goed doel vertegenwoordigen, maar daar zijn wij het uiteraard niet mee eens. Het zogenaamde 'charity'-gehalte van deze rally is namelijk niet veel hoger dan onze trip. Als we op een gegeven moment bijna op de laatste ferry van die dag lijken te geraken en een paar rally auto's opnieuw proberen voor te dringen blokkeer ik met onze truck de hele rij. Een hoop boze mensen natuurlijk maar uiteindelijk ook wel wat goedkeuring, zelfs van de rally mensen zelf. Uiteindelijk blijken Ruud en Yvonne en wijzelf net niet meer op de laatste ferry te passen en Dave en Craig net wel. Wij slapen, niet al te best, op de kade en de volgende ochtend kunnen we met de eerste ferry ( iets van 6 jaar geleden gebouwd door Damen Shipyards, maar ziet er nu al 25 jaar oud uit) mee naar Banjul. Maar niet nadat toch iets van 30 rally auto's voor ons worden tussengelaten. Een half uurtje na aankomst arriveren we op de Sukuta camping waar we de rest en een aantal andere oude bekenden weer ontmoeten. De rest van de dag is schooldag, opruimen, schoonmaken en boodschappen doen. Het volgende verslag zal waarschijnlijk pas over een paar weken uit Mali komen. Het plan is nu om via de Casamance (Zuid Senegal), Guinee Bissau en Guinee naar Mali te rijden.

klik hier

klik hier
 
printversie

top